31 Aralık 2010 Cuma

Teknolojiden Sosyal Medyaya 2011′in Görünen Yüzü

2011 Web2011′e girmemize saatler kala önümüzdeki sene içinde hangi teknoloji ve yeniliklerin yükselişte olacağını derlemek istedik.
Bir nevi Webrazzi 2011 Almanak’ının ön temsili sayılabilecek yazımızda tüketici elektroniğinden sosyal medyaya, mobilden içerik dünyasına kadar bir çok başlığı kısaca ele almaya çalıştık. İşte 2011′in beklenen trendleri.

Teknoloji:

Gartner’ın açıkladığı 2011′in 10 stratejik teknolojisi bu konuda yeterli bilgiyi veriyor. Veri yönetiminde daha etkin bir altyapı sunan bulut bilişim, yeni nesil mobil cihazlar, IPTV ve internet tabanlı yayınların etkileşimi, ihtiyaca uygun ve daha kişiselleştirilmiş içeriklere erişim sağlayacak ürün ve servisler için context-aware computing önümüzdeki yılın önemli teknolojileri arasında.
RFID destekli kesintisiz iletişim sağlayacak ubiquitous computing, 40 Gigabit Ethernet’e kadar yüksek bant genişliklerinde hizmet eden fabric-based mimari(FBI) ve yeni nesil bilgisayarlar da önemli diğer başlıklar.
Web teknolojilerinde en dikkat çeken yönelim ise HTML 5‘e olacak. Apple’ın başı çektiği alanda Youtube ve diğer video kanalları içinde bulundukları değişimi daha fazla ön plana çıkaracak. Facebook’un OpenID‘nin yerini alma çalışmaları ve Social Graph’in etkisi bu yıl daha fazla farkedilecek.
Prnewswire ise kablosuz ağ alanında IP tabanlı ve görüntü destekli güvenlik teknolojilerinin, konum tabanlı uygulamalarda mobil teknolojilerin gelişeceğini dolayısıyla hayatımızı kablosuz evrime taşıyacak bir yıl yaşayacağımızdan bahsediyor.
Mobil bankacılık ve mobil sağlık alanında da temel bilgi altyapılarına erişim kolaylaşacağı için yeni servisler ve hizmetler 2011′de hayatımızda olacak.

Online Reklam:

Bir çok alanda olduğu gibi online reklamcılık alanında da gerçek zamanlılık önem kazanacak. Gerçek zamanlı teklifler ile online reklamcılıktan daha fazla verim elde edilecek ve bu alan da sosyal medyanın hızlı değişimine ayak uydurmaya çalışacak. Facebook’un başını çektiği kullanıcı ve konum temelli reklam gösterimleri önem kazanacak. Yayıncılar en iyi sonucu almak için bu arayışta olacak. Yine yeniden pazarlama mantığı da daha fazla kullanılır olacak.
Ülkemize bakacak olursak Affiliate Marketing alanında yeni servislerin açılması muhtemel. CPC ve CPM bazlı reklam gösterimlerinden kazanç sağlayamayan yayıncıların bu alana yönelmesini faydalı olacaktır.
Mobil reklamcılığın online reklam pazarından pay alması, akıllı telefon pazarının büyümesine paralel bir şekilde devam edecek. ABD ve Japonya’da LTE altyapılarının kullanılmaya başlaması yüksek mobil veri alışverişinin yolunu açacağı için bu alanda görsel reklamlara daha fazla rastlanacak.

Mobil Cihazlar:

Bu yıl sonunda akıllı telefon penetrasyonun ABD’de %50′ye yükselmesi bekleniyor(Nielsen). Alt ve orta seviye akıllı telefonların piyasaya çıkması bu gelişimi tetikleyecek en önemli etken. Bu yıl genel olarak mobil cihazlarda 3D destekli, dokunmatik ekranlı, 2. kameraya ve 4G desteğine sahip ürünlerin artacağını söyleyebiliriz.
Tablet tarafında ise rekabetin artacağı bir yıl olacak. En azından 2011 ve 2012′de Apple’ın üstün olmasının beklendiği bu alanda Microsoft’un da yeni bir işletim sistemiyle çıkış yapması bekleniyor.

Yeni Ürünler:

Tüketici tarafında bir fenomen olan Apple’ın bu yılda iPad 2 ve 5. nesil iPhone ile damga vurması bekleniyor. iOS’u geride bırakan Android tarafında ise bir çok akıllı telefonun yanında Motorola,Acer ve HTC’den Android tabletlerin geleceğini biliyoruz. Sony’nin Playstation telefonunun da bu yıl ortaya çıkacağını tahmin ediyoruz. Yaklaşan CES 2011 sayesinde daha bir çok ürünü bekleyen listesine alacağız.
T10 adı ile kendi markası altında akıllı telefon çıkaran Turkcell’in, yeni açılımlar yapması ve Vodafone’un da buna karşılık vermesini bekleyebiliriz.

İçerik Dünyası:

İçerik paylaşımı ve içerik üretiminden sonra içerikleri anlamaya yönelik gelişen yeni web teknolojileri bu yıl daha fazla karşımıza çıkacak ve servisler bu alanda daha derin çalışmalarda bulunacak. Yaklaşık 38 milyon sayfa içerik barındıran Answers.com gibi soru odaklı sosyal servisler veri anlamlandırma da dikkat çekici olacak. Bilgi yoğunluğunun farkındalığı artacağından özel içeriklerden kişisel talepler doğrultusunda sonuç çıkarmaya çalışan servisler(Summify vb.) olacak.
Markaların online dünyaya yönelmesi ile kaliteli içerik üreten portallar değer kazanmaya çalışacak. Ülkemizde bu daha yavaş ilerleyen bir süreç olsa da niş alanlarda ilerlemek geleceğe yönelik iyi bir yatırım olacak.
Arama motorlarının gelişimi de doğru içeriğe erişimde bize yol gösterecek. Güncel içerikler önem kazanırken Google’ın anlık arama özelliği vb. yenilikler daha hızlı ve hedefli sonuçlara ulaşmamızı sağlayacak.
Wikileaks’in bize öğrettikleri de online yayınların daha fazla dikkat çekici ve güçlü olmasını sağlayacak.

Video:

Görsel içeriklerin her zaman ilgi çektiği internette videonun dikkat çeken yükselişi reklam altyapılarının da oluşmasıyla daha fazla hissedilecek. UzmanTV ve ReklamZ’nin örnek açılımları Türkiye’de bu alanın giderek genişleyeceğini gösteriyor. Ancak video reklamcılığında kararlı bir yapının oluşturulması muhtemelen biraz zaman alacak.
Videonun bir içerik olarak aramalara açılması ise sanırım bu yıl karşılaşacağımız yeniliklerden olacak. Sesten yazıya ve yazıdan sese çevrim teknolojilerinin ilerlemesi bu yeniliğin kapısını açarken bu değişim video reklamcılığını da etkileyecektir.

Sosyal Medya:

Sosyal medya mecralarında bu yıl Twitter‘ın yükseliş göstereceğine şüphe yok. Yeni reklam ve analiz altyapılarını kullanıma sunmaya hazırlanan Twitter, artık kendini değer sunan bir platform konumuna taşıyacak.
Markalar ise sosyal  medyaya yaptığı yatırımın geri dönüşünü(ROI) daha iyi analiz ederek daha bilinçli hareket edebilecek. Sosyal ağlar, bloglar, paylaşım mecraları temel amaçları doğrultusunda gelişmeye devam edecek ancak profesyonel kullanıcılar daha etkili olma şansını yakalayacak.
Kısaca bu yıl sosyal medyayı daha iyi anlamaya yönelik temellerin atılacağı bir yıl beklediğimizi söyleyebilirim.
Görsel Kaynak: rajatt2010
www.webrazzi.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ÇOK OKUDUK BİRAZ GÖZ DİNLENMESİ YAPALIM

SOR VE CEVABINI ÖĞREN BİLMEDEN GEÇME